Ten slotte

Hieronder geven we kort weer wanneer u een tweede mening kunt vragen en hoe u dit kunt aanpakken.

Een tweede mening, ga er zorgvuldig mee om

U kunt ervan uit gaan dat u meestal goede hulp en adviezen krijgt van uw zorgverlener. Daarom hoeft u zeker niet voor iedere behandeling een tweede mening te vragen. Doe dit pas, wanneer u voor een beslissing staat met ingrijpende gevolgen. Of wanneer u sterk twijfelt over een diagnose of behandeling. U kunt ook altijd aan uw eigen zorgverlener aanvullende informatie over andere behandelingen vragen. Misschien komt u er dan samen uit.

Het vragen van een tweede mening is niet negatief

Zie een tweede mening als ondersteuning voor het nemen van úw besluit. Het maakt u ervan bewust dat u ‘nee’ kunt zeggen tegen een bepaalde behandeling en voor een andere aanpak kunt kiezen. Zo maakt u een keuze waar u achter kunt staan.

Maak uw eigen keuze

Waarschijnlijk praat u over uw overwegingen met anderen. Met uw huisarts, uw partner, familieleden, vrienden, een patiëntenvereniging of met een andere deskundige (bij een tweede mening). Iedereen adviseert u vanuit zijn invalshoek en persoonlijke ervaringen. Wat voor een ander goed is, hoeft voor u niet goed te zijn. Goed luisteren naar de mening van anderen is nuttig. Maar laat u vooral door uw eigen gevoel en mening leiden.

Het Nationale Zorgnummer


Heeft u na het lezen van deze brochure nog vragen? Neem dan contact op met het Nationale Zorgnummer. Daar kunt u terecht met vragen over zorg en zorgverzekering, over uitkeringen, wonen, vervoer, inkomen en patiëntenrechten. Ook kunt u bij het Nationale Zorgnummer terecht voor informatie over en het aanvragen van een niet-reanimerenpenning.

Telefoon: 0900 - 23 56 780 (20 cent per gesprek)
van maandag tot en met vrijdag van 10.00 - 13.00
of www.nationalezorgnummer.nl