Inleiding
De zorg of het contact met zorgverleners loopt soms anders dan u verwacht. Er gaat iets mis. U vraagt zich af of het wel klopt wat er is gebeurd, en bent misschien boos of teleurgesteld.
Hoe dan ook. Als u ontevreden bent, heeft u het recht om een klacht in te dienen. De zorgverlener of instelling moet uw klacht serieus nemen en behandelen.
U kunt verschillende redenen hebben om een klacht in te dienen. U wilt bijvoorbeeld horen of u gelijk heeft. Of u vindt het belangrijk dat zoiets niet nog eens gebeurt. Misschien wilt u alleen uw verhaal kwijt. Maar het kan ook dat u een vergoeding wilt voor de schade.
Als u een klacht wilt indienen, kunt u de volgende vragen hebben:
- Wat zijn mijn rechten?
- Waar kan ik het beste terecht met mijn klacht?
- Heeft het wel zin om te klagen?
- Zijn er andere mogelijkheden?
- Waar kan ik terecht voor advies?
- Wie kan mij helpen bij het indienen van een klacht?
In deze brochure krijgt u een antwoord op deze vragen. We geven we u inzicht in uw recht om een klacht in te dienen in de zorg en in de mogelijkheden hiervoor.
Overal waar hij staat, kan ook zij gelezen worden.